Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ANO - bude líp

15. 10. 2013 13:40:00
Poprvé od svých osmnácti let, kdy jsem získal právo volit, velmi vážně uvažuji, že k volbám nepůjdu. Z pestré nabídky politických stran jsem si nevybral, příjemce mého předchozího hlasu mě zklamal a v politice dnes nevidím nic než prospěchářství a výtah k moci. Zaujal mě ale fenomén ANO 2011, kterému chci věnovat tento článek.

Na první pohled je úspěch tohoto politického hnutí překvapivý a věřím, že v hlavách vůdců nových malých partají (Svobodní atd.) musí běžet myšlenka: „Jak to, že to Babiš dokázal a my ne?“ Pokud se do příštího pátku nestane něco velkého, tak Andrej Babiš se svým hnutím vstoupí do Sněmovny s velkou parádou. Podle některých průzkumů porazí nejen polomrtvou ODS, ale také bývalého miláčka pravicových voličů: TOP09.

Čím to je? Našel Babiš zlatou žílu voličské obliby? Objevil díru na politickém trhu? Myslím, že ne. Jeho úspěch je kombinací tří faktorů, které mohl využít kdokoliv.

I. Frustrace lidí

Tento první faktor letošních voleb má dvě podčásti: Frustrace lidí ze svého života a frustrace lidí z politiky. Přiznejme si, že se lidem mimo velká města nežije vůbec snadno. Pokud mi bude někdo argumentovat, že parkovistě nákupních center v Praze jsou pořád plná aut a plných nákupních vozíků, doporučím mu, ať se jde podívat za hranice naší caput regni. Práce ubývá a její cena nestíhá tempo se zvyšujícími se životními náklady, například na zdravotnictví. Vím dobře, kolik stojí léky. Léky, které si musíte koupit, pokud chcete žít. Vím dobře, kolik stojí výbava školního dítěte, kolik stojí obědy ve školní kuchyni, věci do školy, oblečení, jednou za čas nějaký ten školní výlet nebo hory. Vím dobře, jak se žije na vesnici a věřte mi, není to život lehký. A člověk, kterému týden do výplaty zbyla v peněžence poslední tisícikoruna si pustí televizní zprávy, kde mu ministr financí říká, že stát potřebuje víc peněz z daní atd., protože je třeba sanovat státní dluh.

Ten ministr, který je součástí rozbujelého, zkorumpovaného systému, díky kterému vyletí z okna desítky miliard na předražených zakázkách. Ten ministr, kterému rozhodně týden před výplatou v peněžence zbývá víc, než tisíc korun. Člověk se v takové chvíli neptá: Co uděláme se státním rozpočtem? Ptá se: Co uděláme s mým životem? V tu chvíli přijde člověk v dobře padnoucím obleku a řekne: „20 let se tu kradlo, musíme to zastavit“. A říká to člověk, který nebyl součástí toho systému (ano, já vím: dotace atd., ale toto lidi nevidí a hlavně neřeší). Andrej Babiš říká lidem to, co chtějí slyšet. Co potřebují slyšet. Dává jim naději, že bude líp. Protože lidi potřebují naději. Potřebují věřit, že příště jim před výplatou v peněžence zůstane víc, než ta jedna tisícikoruna.

II. Prachy a osobnosti

Reklamní budget Andreje Babiše je patrně zlatá žíla médií a reklamních agentur. Nejsem odborník, ale když vidím, kde všude je reklama na ANO 2011, je mi jasné, že Babiš do kampaně nalil prachy, o kterých si ostatní velké strany mohou nechat zdát. ANO 2011 je vidět. Všude. Andrej Babiš navíc na svou stranu dokázal získat osobnosti, které lidi znají a fandí jim. Budu jmenovat tři: Martin Stropnický, Věra Jourová a Martin Komárek. Je jedno, jestli to dělají z lásky k idejím Andreje Babiše, a nebo pro peníze. Obyčejný volič tohle neřeší. Babiš jako jeden z nejbohatších Čechů mohl čerpat z prakticky neomezeného zdroje prostředků. Představte si, kdyby svůj vlastní politický projekt před volbami představili Bakala, Kellner a Karel Komárek. Babiš by to pak měl mnohem těžší. Protože se to nestalo, je tak Andrej Babiš králem předvolební kampaně. Troufnu si říct, že mu to přinese kolem 20% voličských hlasů.

III. Jednoduchá rétorika

ANO 2011 se v kampani zaměřuje na jednoduchá hesla, která nepřinášejí řešení problémů, ale popisují stav věcí, který lidi tolik štve (viz Frustrace lidí). Když se moderátor diskuze Babiše zeptá, jak bude řešit ten či onen problém, lídr suverénně řekne: „Navrhneme zákon a budeme pro něj hledat podporu, hlavně u lidí.“ Touto jednoduchou větou říká: I po volbách budu myslet na to, co chcete a nezavřu se do akvária. Samotné heslo „Ano, bude líp“ je geniální, jak jen takové heslo může být geniální. Potvrzuje víru lidí v tom, že bude líp. Dává jim naději, která vychází z jejich přání. V těch třech krátkých slovech je velká síla. Andrej Babiš neobtěžuje voliče ekonomickými analýzami a politologickým rozborem. Říká jednoduchá (často zjednodušující) hesla, která využívají lidské emoce. Vypadá jako někdo, kdo bouchl do stolu a přišel „tady ten svinčík vyčistit“, abych parafrázoval žokeje Váňu. Útok na lidské emoce patří k populistickým, nicméně velmi úspěšným metodám. Babiš to ví. V tom je síla jeho kampaně.

Máme vlastně štěstí. Andrej Babiš není nebezpečný člověk. Nevyzývá k odsunu Cikánů, neútočí na demokratické principy a vypadá to, že to není žádný diktátor. Můžeme si gratulovat, protože těchto třech faktorů mohl klidně využít někdo, kdo by měl pro demokracii nebezpečné pohnutky. Andrej Babiš je podnikatel, byznysmen, není to nácek nebo Okamura. Nemusíme se ho bát, jeho působením ve Sněmovně se z nás nestane Bělorusko, ani Maďarsko. Můžeme mít proti němu hodně, můžeme mu připomínat jeho minulost i lacinou rétoriku, která ho donese do Sněmovny. Ale mohli jsme dopadnout mnohem hůř.

Do voleb je zhruba 10 dní. ANO – bude líp. Všichni to víme, protože historie a naše zkušenosti to předpokládají. Nevím, jestli to bude v tomto volebním období a jestli to bude přičiněním tohoto volebního hnutí. Andrej Babiš ale dovedl lidem vrátit naději. Obávám se, že pokud ji zklame, čekají nás mnohem horší časy.

Autor: Tomáš Kaplan Fojtík | úterý 15.10.2013 13:40 | karma článku: 14.92 | přečteno: 989x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Beata Krusic

Rádio Ruth

Nesmrtelná víla Ruth. Už 300 let žijící na planetě Zemi, kam byla ze své říše vyslána na misi. Zkoumá, hledá, poznává, podává hlášení.

21.8.2017 v 22:22 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 43 | Diskuse

Marek Raida

Okupace 68? No a co, už s tím neotravujte

Co zajímalo naše dědy, nezajímá naše děti. Život jde dál. A kdo to nechápe, měl by si dát studenou sprchu a naučit se vnímat svět v nových souvislostech.

21.8.2017 v 21:46 | Karma článku: 26.50 | Přečteno: 665 | Diskuse

Jan Ziegler

Putin stejný jako Hitler? Ale jistěže ano

Netvrdím, že současný kremelský lídr chce zakládat vyhlazovací koncentrační tábory a vraždit v nich lidi. Podobnost ruského prezidenta a nacistického vůdce však spočívá v hlásání lživé propagandy.

21.8.2017 v 18:42 | Karma článku: 20.43 | Přečteno: 624 | Diskuse

Beata Krusic

Směj se, paňáco, je konec milování......

aneb malé pojednání o urně. Jak už jsem mnohokrát zmiňovala, humor je obsažen v úplně každé- i té nejtěžší životní situaci. I ve smrti může být přítomen.

21.8.2017 v 18:35 | Karma článku: 8.48 | Přečteno: 210 | Diskuse

Libor Čermák

Hledám v Česku Dubčekovu ulici

Dubčekova, Černíkova, Smrkovského, atp. Takto se v srpnu 1968 snažili českoslovenští občané mást přijíždějící sovětské vojáky a v našich městech tak získávaly ulice dočasně takovéto jména. Je ale dnes někde Dubčekova ulice?

21.8.2017 v 18:13 | Karma článku: 19.40 | Přečteno: 322 |
Počet článků 240 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2334
Knižní fetišista, nenáročný cinefil, milovník dobrého jídla a dobrého vína a sběratel příběhů

Důležité info pro ctěného čtenáře: Autor blogu není pokaždé účastníkem příběhů, které vypráví. Pokud hledáte osobní zpovědi, tento blog pro vás není.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.